Чи мають тварини культуру?
Існує багато визначень поняття культури, проте чи не в
кожному з них її носієм незмінно виступає людина. Але чи можемо ми говорити про
наявність культури у інших тварин? На це досить просте, на перший погляд, але
спірне питання, відповідає доктор біологічних наук Жанна Резнікова.
Тварини в природних умовах використовують три джерела знань:
спадково обумовлені програми поведінки, індивідуальний досвід і соціальну
поведінку, яка базується на наслідуванні. Передачу поведінкових ознак з
покоління в покоління негенетичним шляхом генетик Михайло Лобашов на початку
1960-х років назвав «сигнальною спадковістю». В наші дні, коли накопичилось
безліч відомостей про наслідувальну поведінку тварин, поширення і вкорінення
будь-якої нової моделі поведінки в угрупованні тварин називають «поведінковою
традицією». Класичними прикладами стало поширення в Англії серед синиць вміння
розкльовувати кришки молочних пляшок і пити вершки, а також звичай відмивати
від піску батат в морській воді у японських макак. Відомо навіть ім'я першої
мавпи, яка більше 60 років тому поклала початок цього звичаю. Цю
мавпочку-інноватора спостерігачі назвали Імо, що японською означає «картопля».
Поведінкові традиції описані у різних видів мавп, птахів,
китоподібних і інших тварин, здатних до складної психічної діяльності. У наших
найближчих родичів — антропоїдів — були виявлені не поодинокі традиції, а
справжні «вогнища культури», тобто цілі комплекси традицій. У шимпанзе виявлено
39 моделей поведінки, які різняться в чотирьох просторово розділених
популяціях. Представники різних «культур» по-різному використовували знаряддя
для добування їжі і води, у них відрізнялись ритуали залицяння і способи
спорудження укриттів. У орангутангів дослідники виділили 24 моделі поведінки,
які розглядають в якості культурних варіантів. Серед них — використання гілочок
в якості знарядь, листя як парасольок і губних гармошок, а також як «серветок»
і «рукавичок», що захищають губи і пальці від колючок і отрут. Тому, якщо
визначати «культуру» у тварин як суму поведінкових традицій, переданих негенетичним
шляхом, відповідь на запитання «чи є у тварин культура?» буде позитивною.
Проте досі залишається неясним, які фактори сприяють і які
перешкоджають поширенню нових форм поведінки в співтоваристві. Чому, якщо
шимпанзе можуть передавати з покоління в покоління нові корисні звичаї, вони
досі сидять голі під дощем? Справа в тому, що тварини спостерігають за
поведінкою своїх родичів-винахідників, але не поспішають їх наслідувати. Так,
близько 40 років тому відомий приматолог Джейн Гудолл звернула увагу на те, що
в угрупованні мавп, які не використовували кам'яні знаряддя, з'явились свої
«лускунчики» — два молодих самця, які вправно орудували камінням. Дослідниця
припустила, що через кілька років таких умільців в популяції стане більше.
Однак цього не трапилось, і «лускунчиками» члени цього угруповання так і не
стали.
Можливо, вроджена схильність до засвоєння різних форм
поведінки в даному випадку виявилась різною в популяціях шимпанзе. Це
стосується й інших форм поведінки у різних видів тварин. Тому одні поведінкові
моделі поширюються порівняно легко, а інші вмирають разом з їх «винахідниками».
Різноманітні експерименти дозволяють припустити, що, для того щоб нові форми
поведінки вкоренились і передавались з покоління в покоління шляхом сигнальної
спадковості, члени угруповання повинні мати окремі «заготовки» моторних
стереотипів, які мають спадкову складову. Можна припустити, що генетична
схильність — кращий «вчитель» для тварин, принаймні для багатьох з них.
Немає коментарів:
Дописати коментар